Na przeglądzie sprawdzają opony – prawda czy mit?
Motoryzacja opona, przegląd, samochódPrzegląd techniczny pojazdu to kluczowy element systemu bezpieczeństwa drogowego. Wielu kierowców zastanawia się, czy na przeglądzie sprawdzają opony i które aspekty ogumienia są warunkiem zaliczenia badania. Poniżej przedstawiamy fakty oraz szczegółowe wyjaśnienia, potwierdzające, że kontrola opon stanowi nieodłączny element przeglądu technicznego pojazdu[1][3][5][6].
Zakres kontroli ogumienia podczas przeglądu technicznego
Spis treści
TogglePodczas każdego przeglądu technicznego diagnosta sprawdza stan opon pod kątem trzech kluczowych parametrów. Po pierwsze, dokonywany jest pomiar głębokości bieżnika. Ustawodawca jasno określił, że minimalna dopuszczalna głębokość to 1,6 mm. Poniżej tej wartości pojazd nie przejdzie kontroli pozytywnie[1][3][5]. Po drugie, sprawdzana jest jednorodność konstrukcji na jednej osi — opony powinny być tego samego typu i najlepiej z takim samym wzorem bieżnika, co zapewnia stabilność i równomierną przyczepność podczas jazdy[1][3]. Trzecim elementem jest kontrola widocznych uszkodzeń, takich jak pęknięcia, guzy czy przetarcia. Ujawnienie poważnego defektu skutkuje negatywnym wynikiem badania technicznego[1][3][6].
Diagnosta może także skontrolować ciśnienie w oponach oraz równomierność zużycia bieżnika, ponieważ wszystkie te parametry mają istotne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy[5]. Jednakże kontrola ciśnienia nie jest wykonywana obligatoryjnie na każdej stacji.
Główne powody negatywnego wyniku przeglądu związane z oponami
Najczęstszym powodem odrzucenia pojazdu podczas przeglądu technicznego z powodu opon jest zbyt mała głębokość bieżnika, poniżej wymaganego minimum (1,6 mm)[1][3][5]. Ponadto, uszkodzenia mechaniczne oraz niejednorodne opony na jednej osi także powodują negatywną ocenę. Uszkodzenia takie jak pęknięcia czy wybrzuszenia są szczególnie niebezpieczne — mogą prowadzić do wystrzału opony podczas jazdy oraz całkowitego braku kontroli nad pojazdem[1].
Warto zauważyć, że przepisy nie wymagają sezonowej wymiany opon (letnie/zimowe) na potrzeby przeglądu technicznego. Jedynym kryterium jest tu stan techniczny ogumienia. Jeżeli opony są zużyte bądź noszą ślady poważnych uszkodzeń, kierowca zostanie zobowiązany do ich wymiany lub naprawy przed ponownym podejściem do przeglądu[1][2].
Jak przebiega kontrola opon na stacji diagnostycznej?
Kontrola ogumienia podczas przeglądu technicznego obejmuje głównie czynności wizualne oraz pomiarowe. Diagnosta używa miernika do sprawdzenia głębokości bieżnika. Następnie ocenia, czy wzór bieżnika i konstrukcja opon po jednej osi są tożsame. Kolejnym krokiem jest dokładna inspekcja bocznych ścian opon oraz fellg pod kątem defektów mechanicznych. Każde uszkodzenie, mogące prowadzić do niespodziewanej awarii ogumienia, eliminuje możliwość zaliczenia badania[1][3][6].
Diagnosta nie sprawdza jednak szczelności opon ciśnieniowo — czynność tę wykonuje się jedynie w warsztatach wulkanizacyjnych podczas naprawy i serwisowania opon[2].
Bezpieczeństwo jazdy a stan ogumienia według zaleceń prawnych
Przegląd techniczny obejmuje sprawdzenie ogumienia jako elementu wpływającego bezpośrednio na bezpieczeństwo ruchu drogowego, czego wymaga zarówno ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, jak również rozporządzenia wykonawcze[4][6]. Stan opon jest jednym z kluczowych elementów wpływających na przyczepność oraz stabilność pojazdu, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych – przy gwałtownym hamowaniu lub dynamicznych manewrach[4][6].
Diagnosta, wykrywając nierównomierne zużycie bieżnika, może także zwrócić uwagę na niedomagania układu zawieszenia. Ogólnie jednak kontrola stanu opon podczas przeglądu technicznego ma na celu wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń dla użytkowników dróg.
Czy przegląd techniczny to czas na wymianę opon?
Przegląd techniczny nie nakłada obowiązku sezonowej wymiany opon — opony muszą być jednak sprawne, nieuszkodzone oraz odpowiednio zużyte pod względem bieżnika. Wytyczne nie określają, jakiego typu ogumienie powinno być założone w danym sezonie, lecz to właśnie techniczna sprawność stanowi warunek zaliczenia badania[1].
Podsumowanie – sprawdzanie opon na przeglądzie technicznym
Podczas przeglądu technicznego pojazdu stan opon jest każdorazowo kontrolowany. Diagnosta sprawdza głębokość bieżnika, homogeniczność konstrukcji na jednej osi oraz brak widocznych uszkodzeń mechanicznych. Przepisy jasno określają minimalną głębokość bieżnika (1,6 mm), a wszelkie nieprawidłowości mogą skutkować negatywną oceną przeglądu[1][3][6]. Tak więc, przekonanie, że opony są pomijane podczas badania technicznego, jest mitem. Sprawdzenie opon to podstawowy element kontroli i zapewnienia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Źródła:
- https://moto.infor.pl/auto/inne-formalnosci/5668505,przeglad-na-letnich-oponach-w-zimie.html
- https://serwis.smlogistic.com.pl/blog/serwis-ogumienia–wszystko-co-musisz-wiedziec-o-wulkanizacji
- https://www.lontex.pl/news/przeglad-techniczny-samochodu-ogumienie
- https://stacjakontrolicel.pl/przeglady-techniczne-najczestsze-pytania/
- https://readyauto.pl/przeglad-samochodu-co-jest-sprawdzane/
- https://mtu24.pl/badanie-techniczne-pojazdu-co-sprawdzaja-specjalisci/

Amaros (amaros.com.pl) to nowoczesny portal informacyjny działający pod hasłem „kochamy dobre treści”. Dostarczamy ekspercką wiedzę i praktyczne porady z dziesięciu kluczowych obszarów życia – od biznesu przez lifestyle po technologię. Wyróżnia nas rzetelne podejście do tworzonych treści i bliski kontakt z czytelnikami. Naszą misją jest inspirowanie do rozwoju i dostarczanie wartościowych informacji, które pomagają podejmować lepsze decyzje w codziennym życiu.